Táto webová stránka používa cookies. Cookies môžu byť použité na marketingové účely, štatistické a prispôsobiť služby individuálnym potrebám užívateľa. Webový prehliadač, z ktorej používate, môžete zmeniť nastavenie pre nakladanie s cookies. Používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia súborov cookies znamená, že budú uložené do pamäte. Ďalšie informácie
Súhlasím s použitím cookies
Zavoláme Vám
Zadajte prosím Vaše telefonné číslo a zvolte si dátum a čas. Náš operátor Vám zavolá.
TOPlist

Pravidlá a omyly: Ako a kedy treba meniť olej?

25.04.2017 - 25.04.2018

Výrobcovia áut neraz propagujú dlhé intervaly výmeny oleja, niekedy až 30 000 km. Reálny interval je však oveľa kratší a do veľkej miery závisí aj od spôsobu, akým sa vozidlo používa. Poradíme vám, ako pri výmene oleja neurobiť chybu.

Operácia slepého čreva či vyberanie krčných mandlí sú považované za rutinné operácie. No aj po nich môže pacient zomrieť na následné komplikácie. A rovnaký princíp platí aj pre olej a jeho pravidelnú výmenu. Mnohí motoristi sa nad výmenou či dolievaním oleja nezamýšľajú a neraz to odbijú mávnutím ruky.

Význam oleja súvisí predovšetkým s jeho samotnou podstatou a v moderných autách už nejde len o jeho mazaciu funkciu. Okrem premazávania dôležitých častí motora slúži aj na chladenie kritických komponentov. Z motora odstraňuje nečistoty, napríklad, karbón či kovové „piliny“, ktoré vznikajú prirodzeným opotrebovaním. Zabraňuje vzniku korózie a znehodnoteniu farebných kovov, ktorých je v moderných agregátov veľmi veľa.

Olej však predstavuje kľúčový faktor, ktorý ovplyvní spoľahlivosť a životnosť motora. Mnohí výrobcovia ponúkajú zázračne dlhé intervaly výmeny 20 000 či 30 000 kilometrov. Zväčša však ide o údaj, ktorý má podobne ako spotreba s realitou len málo spoločné. Dokonca aj oleje s predĺženou trvácnosťou, tzv. longlife oleje, nevydržia 30 000 km ani omylom.

Pokiaľ motorista príliš dlho čaká s výmenou, mechanici v podstate vypustia zo systému čiernu vodu. Nikomu azda nemusíme vysvetľovať, aké škody to napácha v motore. Výrazne znehodnotený olej môže naviac zaniesť olejové čerpadlo, upchať mazacie kanáliky a ovplyvniť aj regulačné prvky v motore, napríklad, variátory premenlivého časovania ventilov. Životnosť oleja

Na životnosť oleja vplývajú nielen jeho vlastnosti a aditíva od výrobcu, ale predovšetkým podmienky reálneho života. Ak vodič používa svoje auto veľmi často v meste a len málokedy sa vyberie na dlhšiu jazdu po diaľnici, časté studené štarty bez toho, aby sa motor poriadne zahrial, výrazne skracujú aj životnosť oleja. V takom prípade sa odporúča výmena oleja po 10 000 km, maximálne po 12 000 km. Pri striedavom používaní v meste aj na dlhších cestách sa bežne dostupný syntetický olej znehodnotí najneskôr po 15 000 km a dokonca aj špeciálne longlife oleje nevydržia viac než 20 000 km. V otázke výmeny oleja sa preto nespoliehajte na odporúčania automobiliek, ale skôr na skúsenosti mechanikov.

Ako vybrať vhodný olej?
Najlepším spôsobom, ako sa vyhnúť problémom, je pri výbere oleja riadiť sa odporúčaniami výrobcu. Moderné motory sú konštrukčne a technologicky natoľko komplikované, že výrobca vie najlepšie, ktorý olej je najvhodnejší a prečo. Pre staršie modely sú neraz k dispozícii viaceré oleje, pre moderné autá to býva spravidla jeden.

Samotné automobilky pritom majú vlastné označenie oleja, ktoré sa nachádzajú priamo na fľaši resp. kanistri, napríklad, Volkswagen môže mať špecifikáciu VW 504.00/507.00, Ford zas WSS-M2C 913-B a Mercedes označuje oleje MB 229.1, MB 229.51. Rovnaký princíp platí aj pre väčšinu ostatných značiek. Pokiaľ na obale nenájdete svoju značku, nezúfajte. Okrem odporúčania výrobcov sú oleje označované aj univerzálne platnými medzinárodnými značkami (SAE alebo ACEA). Dramatický skok v kvalite sa nevypláca

Pokiaľ máte staršie auto, môžete zvoliť hustejší olej, maximálne však o jednu viskozitnú triedu vyššie. Vďaka tomu olej lepšie utesní väčšiu vôľu pohyblivých častí motora, ktorá vznikne prirodzeným opotrebovaním. Rozhodne sa vyhnite výrazným skokom v kvalite oleja. Ak bol motor dimenzovaný na kvalitný a relatívne riedky syntetický olej, príliš hustý minerálny olej by zhoršil výkon a účinnosť motora, zvýšil spotrebu a zrýchlil opotrebovanie, najmä však v zime.

A naopak. Motor konštruovaný pre jednoduchý minerálny olej by nezvládol syntetický olej s vyšším obsahom moderných aditív. Problém by mohla paradoxne spôsobiť jeho lepšia čistiaca schopnosť, nakoľko by olej mohol nárazovo uvoľniť nánosy nečistôt a následne upchať mazacie kanáliky. Stúpla by tiež spotreba oleja, keďže by sa pre svoju priveľkú riedkosť v kombinácii s vôľami okolo piestnych krúžkov dostával priamo do spaľovacieho priestoru. Miešanie olejov

Pri výmene či dolievaní oleja nie je problém, ak použijete olej rôznych značiek. To, čo je najdôležitejšie, je používať zásadne olej rovnakej špecifikácie, čiže viskozitnej a výkonovej triedy. Použitie oleja inej triedy, môže znehodnotiť celú náplň, ktorá sa v systéme nachádza. V núdzi, samozrejme, platí, že hocijaký olej je lepší než žiadny. Informáciu o tom, aký olej sa vo vozidle nachádza resp. predpísaný typ, nájdete na štítku priamo pod prednou kapotou alebo v servisnej knižke.

zdroj: AUTO BILD